Bedre skole – hvem, hva, hvorfor?

Bedre skole: Her får du vite hvem som står bak, hva tankene er og hvorfor Bedre skole er etablert.

Vennligst merk at denne Bedre skole-satsingen er uavhengig – og verken tilknyttet Utdanningsforbundet eller deres e-blad, med samme navn.

 

Etablert av Alf Tore Meling

Bedre skole er etablert av meg som skriver dette, og mitt navn er Alf Tore Meling . Til daglig driver jeg det uavhengige analyse og rådgivningsselskapet I all offentlighet, som jeg etablerte i 2010. Jeg er utdannet Sivilmarkedsfører (BI) og har spesialisert meg på offentlig sektors bruk av sosiale og digitale medier. Jeg har bidratt som kapittelforfatter til to fagbøker og har hatt ansvaret for nasjonale utredninger/ FoU-prosjekt. De to siste årene har jeg jobbet mye med å skaffe ny kunnskap om universell utforming av sosiale medier.

Jeg er far til to, som begge har kommet seg trygt gjennom barne- og ungdoms- og videregående skole. Min datter har nylig fullført jusstudiet ved UiO og min sønn studerer ved en av landets høgskoler.

I alle år har jeg brent for en bedre offentlig skole. Jeg har også stått på barrikaden som foreldrerepresentant – ved barnehage, barneskole og ungdomsskole – inkludert at jeg har vært FAU-leder ved ungdomsskole og leder for det kommunale foreldreutvalget i Ski kommune (KFU-leder). Domenet bedreskole.no ble registrert i oktober 2010, med tanke på å lansere denne satsingen – straks det ble praktisk mulig.

Domenet bedreskole.no ble registrert i oktober 2010, med tanke på å lansere denne satsingen – straks det ble praktisk mulig

Jeg er ikke medlem av noe politisk parti, ei heller av noen form for organisajsoner. Mitt engasjement for skole er ikke knyttet opp mot noe politisk partiprogram, jeg ser meg selv som tverrpolitisk og brennende engasjert for å kunne bidra for Skole-Norge.

Her er mine viktigste kjepphester, som det naturligvis er viktig at dere kjenner:

  • Den offentlige skolen er svært viktig, den må ivaretas og styrkes
  • Lærerne har landets viktigste jobb, og må støttes
  • Vi har en flott opplæringslov, den må følges
  • Hjem-skole-samarbeid er en forutsetning, og må styrkes
  • Foreldrene og foresatte er viktige, men – de er absolutt ikke pedagoger
  • Skole-Norge er full av gode eksempeler, som fortjener synliggjøring og positiv oppmerksomhet

Skole-Norge er full av gode eksempeler, som fortjener synliggjøring og positiv oppmerksomhet

 

Bedre skole, hva er tankene?

Tankene  med Bedre skole er rett og slett å inspirere til en bedre skole ved å dele de gode eksemplene fra Skole-Norge. Bedre skole skal sette fokus på det som faktisk gjøres – her og nå. Det er først og fremst eksempler om lærerne, elevene, foreldrene/foresatte, skolene, frivillige organisasjoner, vi skal synliggjøre. Bedre skole kommer ikke til å synliggjøre luftige planer og politisk retorikk. Vi leter etter de engasjerte og oppriktige hverdagseksemplene og hverdagsheltene.

Det er nødvendigvis ikke enkelt å finne fram til de eksemplene og personene som virkelig fortjener synliggjøring. For å få dette til kreves det redaksjonelt samspill med dere som faktisk jobber i skolene og som dermed vet hva som fortjenes synliggjort.

For å få dette til kreves det redaksjonelt samspill med dere som faktisk jobber i skolene og som dermed vet hva som fortjenes synliggjort

 

Bedre skole – etter prinsippene for sosialt entreprenørskap

Bedre skole etableres og vil driftes etter prinsippene for sosialt entreprenørskap, noe som gjør meg til en sosial entrepenør. I følge selskapet Ferd, som jobber for og med sosiale entrepenører, er defenisjonen på en sosial entrepenør – som følger:

En sosial entreprenør er en person som bevisst tar tak i et bestemt samfunnsproblem og etablerer en ny løsning. De drives av det å skape sosiale resultater, og er opptatt av å organisere aktiviteten rundt løsningen sin på en måte som gir levedyktighet for løsningen på lang sikt.

 

Hovedutfordring

Hovedutfordringen for Bedre skole blir å kunne være levedyktig, over tid. Dette krever en eller annen form for finansiering og inntekt. Slik det er nå finansieres Bedre skole av meg, via egen innsats og via selskapet I all offentlighets begrensede midler. Tanken er å ta ett skritt om gangen, legge sten på sten for så å kunne skape en form for reell inntjening som kan dekke både drift og utvikling.

Tanken er å ta ett skritt om gangen, legge sten på sten

 

Sosiale medier – takk for at du bidrar og deler

Sosiale medier er viktige verktøy for å løfte fram de gode eksemplene. Hittil har vi tatt i bruk Facebook, Twitter og Instagram. Snapchat er også etablert, men der venter vi med å gå i gang. Den beste måten du kan bidra for Bedre skole, i tillegg til å tipse oss om eksemplene, er å  invitere de du kjenner – som også brenner for en bedre skole – til å like og følge Bedre skole i sosiale medier:

Facebook: https://www.facebook.com/bedreskole

Twitter: https://twitter.com/bedreskoleno

Instagram: https://www.instagram.com/bedreskole

YouTube-kanal

(Snapchat: bedreskole)

Emneknagg på Twitter og Instagram: #bedreskole

 

Den beste måten du kan bidra for Bedre skole, nå i tillegg til å tipse oss om eksemplene, er å  invitere de du kjenner – som også brenner for en bedre skole – til å like og følge Bedre skole i sosiale medier

 

Beste hilsen

Alf Tore Meling
Etablerer av Bedre skole/ sosial entrepenør

 

2 kommentarer om “Bedre skole – hvem, hva, hvorfor?

  1. Tilbaketråkk: Kjære, lærere! Vi trenger gode eksempler som bør synliggjøres | bedreskole.no ┊ skal inspirere til en bedre skole

  2. Tilbaketråkk: Eksempel: Slik skapte lærer og elever ekte læringssituasjonere | bedreskole.no ┊ skal inspirere til en bedre skole

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s